طیف سنج فوتولومینسانس

 

 

 طیف سنجی فوتولومینسانس روشی غیر تماسی و غیر تهاجمی برای بررسی ویژگی ساختار الکترونی مواد است. فوتولومینسانس، گسیل نور پس از جذب فوتون می باشد و یکی از انواع نورافشانی (لومینسانس) است که با برانگیختگی نوری آغاز می شود. از این رو،  طیف فوتولومینسانس می تواند به عنوان منبع ارزشمندی برای دستیابی به اطلاعات ماده مورد بررسی از جمله: ساختار الکترونی و ترازهای انرژی، گاف نواری، ترازهای ناخالصی، سازوکار های بازترکیب و ساختار سطحی و حالت های برانگیخته ماده به کار گرفته شود. اطلاعات ارزشمند دیگری را نیز می توان با کمنترل محیط نمونه، به عنوان مثال با تغییر در دمای نمونه و یا اعمال میدان مغناطیسی، به دست آورد. 

 

اساس کار آن ساده است: در اثر تابش فوتون­هایی با انرژی بالاتر گاف انرژی ماده، الکترون ها از لایه ظرفیت به لایه رسانش برانگیخته می شوند. بازترکیب زوج الکترون-حفره در نیمرساناهای با گاف مستقیم با گسیل نور همراه خواهد بود. با تحلیل طیف نور گسیلی، می توان پاسخ ماده را به صورت شدت نور گسیلی بر حسب طول موج به دست آورد که اطلاعات ارزشمندی را از ساختار الکترونی ماده، بازده نوری، و برهمکنش­های درونی ماده و همچنین اندرکنش­های میان ماده و محیط به دست می دهد.pl

 

طیف سنج فتولومینسانس موجود در آزمایشگاه هسته پژوهشی علوم و فناوری نانو دانشگاه فردوسی (Perkinelmer ls45) در بازه طول موج 200 تا 800 نانومتر با قدرت تفکیک قابل تنظیم، توانایی اندازه گیری فتولومینسانس، فسفرسانس، بیولومینسانس و کمولومنیسانس را داراست. برای اطلاع از تعرفه خدمات و ساعات مراجعه کلیک کنید.